Wat is de wet Wwft en wat houdt deze in

De Wwft is de afkorting voor de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme.
In onze economie en samenleving neemt de criminaliteit flink toe.
Criminelen voeren transacties uit om zodoende crimineel geld een schijnbare legale herkomst te geven. In de volksmond heet dit witwassen.
Wij als accountants moeten ons houden aan deze wet en maakt dat wij aan een aantal verplichtingen moeten voldoen. Deze verplichtingen kunnen per beroepsgroep verschillen.
Voor ons geldt dat wij aan de volgende 6 verplichtingen moeten voldoen:
- Risicomanagement
- Cliëntonderzoek
- Meldingsplicht
- Geheimhoudingsplicht
- Opleidingsplicht
- Bewaarplicht
Risicomanagement
Wij moeten voor onze organisatie vaststellen wat de relevante risico’s zijn op het gebied van witwassen en terrorismefinanciering. Wij moeten daarvoor ook maatregelen treffen om deze risico’s te beheersen.
Cliëntonderzoek
Wij moeten van al onze klanten, van zzp-er tot een organisatie met omvang, onderzoeken wie ze zijn en wie de uiteindelijke belanghebbende (UBO) is. Zo’n onderzoek gaat best ver. Zo moet er bijvoorbeeld gekeken worden of iemand negatief in de media is geweest en of hij/zij een PEP is. Mede door deze factoren bepalen wij in welke risico factor zij terechtkomen. Namelijk hoe hoger het risico hoe frequenter wij zullen moeten onderzoeken.
Meldingsplicht
Ontdekken wij een ongebruikelijke transactie in de administratie waarvan wij vermoeden dat deze verband houdt met witwassen of terrorismefinanciering dan moeten wij hiervan een melding maken.
Geheimhoudingsplicht
Wij mogen niemand, ook de klant niet, informeren over de gedane melding.
Opleidingsplicht
Al onze medewerkers moeten op de hoogte zijn van de Wwft-verplichtingen bij ongebruikelijke transacties en moeten over de kennis beschikken om deze transacties te herkennen.
Bewaarplicht
De gegevens van ons cliëntonderzoek moeten wij tot 5 jaar bewaren na uitvoering van de transactie of na het moment waarop de zakelijke relatie is beëindigd. Ook de gegevens van de gedane meldingen van ongebruikelijke transacties moeten 5 jaar bewaard blijven.
Meer weten? Wij leggen het graag aan je uit!
Bron: Belastingdienst